Vad är Dropshipping och Hur Fungerar Det? (2023)
Hej och välkommen till Laiout Digitalbyrå! Jag är Alexander, och jag är här för att dela med mig av mina insikter om en e-handelsmodell som har förändrat spelet för många onlinebutiker – dropshipping. Om du har funderat på att starta en e-handelsbutik har du säkerligen hört talas om dropshipping. Det är en strömlinjeformad metod för orderhantering där du inte äger eller skickar något lager.
Tiden då återförsäljare var tvungna att hyra lagerlokaler, hantera leveranskedjor och lagra produkter är förbi. Oavsett om du är en ambitiös nykomling eller en erfaren e-handelsveteran kan förståelsen och användningen av dropshipping vara nyckeln till att ta din onlinebutik till nästa nivå.
Så, låt oss dyka rakt in i ämnet och besvara den grundläggande frågan:
Vad är drop-shipping?
Dropshipping är en metod för detaljhandelsorderhantering där säljare listar produkter på sin webbplats utan att behöva ha lager. När en beställning mottas köper säljaren produkten från en tredjepartsleverantör som sedan skickar den direkt till kunden. Säljaren agerar som en mellanhand mellan leverantören och köparen.
Vad är en dropshipper?
En dropshipper är en person eller ett företag som använder dropshipping-modellen genom att köpa lager och orderhanteringstjänster från en tredje part istället för att lagra och skicka produkterna själva.
Eftersom dropshipping förlitar sig på en tredjepartsleverantör för att hantera lagerhållning och orderhantering kan en dropshipping-verksamhet drivas av dussintals anställda eller en ensam företagsägare.
Hur fungerar dropshipping?
Dropshipping-processen är i grund och botten ett förhållande mellan en kundorienterad butik och en leverantör.
Det finns två vanliga tillvägagångssätt för att anta en dropshipping-affärsmodell. Det första är att söka efter en eller flera grossistleverantörer som finns i Nordamerika (eller någon annanstans i världen) på egen hand med hjälp av en leverantörsdatabas. Exempel på populära online leverantörsdatabaser inkluderar AliExpress, SaleHoo och Worldwide Brands.
Om du inte är intresserad av att hitta leverantörer för alla produkter du planerar att sälja kan du använda en app som kopplar dig och din butik till tusentals leverantörer. Använd i så fall DSers, en Shopify-app som hjälper oberoende företagare att hitta produkter att sälja.
Med DSers kan du bläddra igenom AliExpress och importera produkter som väcker ditt intresse direkt till DSers – som är ansluten till din Shopify-butik – med ett klick på en knapp. När en kund köper en produkt kan du behandla deras order i DSers-appen.
Som butiksägare behöver du bara kontrollera att uppgifterna är korrekta och klicka på beställningsknappen. Produkten skickas sedan direkt från AliExpress-leverantören till kunden – var de än befinner sig i världen.
Dropshipping ses ofta som ett enkelt sätt att tjäna pengar snabbt, men det är det inte. Precis som vilken annan e-handelswebbplats som helst kräver det engagemang för att få din start att gå smidigt och bli framgångsrik. Om det görs korrekt kan dropshipping-företag bli pålitliga och bekväma partners för växande e-handelsföretag för att påskynda order- och leveransbehandling.
Fördelar med dropshipping
Här är några andra skäl till varför dropshipping är en så populär e-handelsaffärsmodell både för stora och små företag.
1. Mindre initialt kapital krävs
Det största fördelarna med dropshipping är att det är möjligt att starta en e-handelsbutik utan att behöva investera tusentals dollar i lager. Traditionellt måste en fysisk butik eller e-handelsåterförsäljare binda upp stora mängder kapital för att köpa lager.
Med dropshipping-modellen behöver du inte köpa en produkt förrän du redan har fått betalt av kunden. Utan betydande kapitalinvesteringar i lager är det möjligt att starta dropshipping och bli framgångsrik med väldigt lite pengar.
Dessutom, eftersom du inte är bunden till att sälja genom något lager som köpts i förväg, som i andra affärsmodeller, finns det mindre risk involverad i att starta en dropshipping-butik.
2. Enkelt att komma igång
Att driva en e-handelsverksamhet är mycket enklare när du inte behöver hantera fysiska produkter. Med dropshipping behöver du inte oroa dig för:
Hantering eller betalning av ett lager
Packning och leverans av dina beställningar
Spårning av lager av bokföringsskäl
Hantering av returer och inkommande leveranser
Kontinuerlig beställning av produkter och lagerhantering
3. Låga overheadkostnader
Eftersom du inte behöver hantera inköp av lager eller hantera lagercentraler är dina overheadkostnader ganska låga. Faktum är att många framgångsrika dropshipping-butiker drivs som hemföretag och kräver lite mer än en bärbar dator och några återkommande utgifter för att drivas.
När du växer kommer dessa kostnader troligen att öka, men de kommer fortfarande att vara låga jämfört med de traditionella sten- och murbruksföretagens.
4. Flexibel plats
Med dropshipping kan en framgångsrik verksamhet drivas från nästan vilken plats som helst med en internetanslutning. Så länge du kan kommunicera med leverantörer och erbjuda snabb service och support som uppfyller kundens förväntningar kan du driva och hantera din verksamhet.
5. Bred produktval
Eftersom du inte behöver köpa produkterna du säljer kan du erbjuda ett brett utbud av trendiga produkter till dina potentiella kunder. Dessutom kan du rotera eller ändra din dropshipping-produktlista utan att behöva oroa dig för osålda lager. Om leverantörer har en artikel i lager kan du lista den till försäljning i din onlinebutik utan extra kostnad.
6. Enklare att testa
Dropshipping är en användbar uppfyllningsmodell både för att lansera en ny butik och för företagare som vill testa kunders aptit för ytterligare produktkategorier, till exempel tillbehör eller helt nya produktlinjer. Den främsta fördelen med dropshipping är återigen möjligheten att lista och potentiellt sälja produkter innan man åtar sig att köpa en stor mängd lager.
7. Enklare att skala
Med en traditionell detaljhandelsverksamhet, om du får tre gånger så många beställningar, måste du vanligtvis göra tre gånger så mycket arbete. Genom att använda dropshipleverantörer kommer de flesta av de åtgärder som krävs för att behandla ytterligare order att utföras av leverantörerna, vilket gör det möjligt att expandera med färre växtsmärtor och mindre inkrementellt arbete.
Försäljningstillväxt kommer alltid att medföra extra arbete – särskilt relaterat till kundsupport – men företag som använder dropshipping skalar särskilt väl jämfört med traditionella e-handelsföretag. Du kan använda dropshipping på många plattformar också, som Amazon, eBay och Etsy.
Nackdelar med dropshipping
Alla fördelar vi nämnde gör dropshipping till en mycket attraktiv modell för alla som börjar med en onlinebutik eller för dem som vill utöka sina befintliga produkterbjudanden.
Men precis som alla tillvägagångssätt har dropshipping också sina nackdelar. I allmänhet kommer bekvämlighet och flexibilitet till ett högre pris.
1. Låga vinstmarginaler
Låga marginaler är den största nackdelen med att operera inom en mycket konkurrensutsatt dropshipping-nisch. Eftersom det är så enkelt att komma igång och eftersom overheadkostnaderna är så minimala kommer många konkurrerande företag att skapa en dropshipping-butik och sälja produkter till bottenpriser i ett försök att öka intäkterna. Eftersom de har investerat så lite i att starta företaget har de råd att arbeta med minimala marginaler.
Vanligtvis kommer dessa säljare att ha lågkvalitativa webbplatser och dålig (om någon) kundservice, vilket kan hjälpa dig att skilja dig från din dropshipping-verksamhet. Men det hindrar inte kunderna från att jämföra dina priser med deras. Denna ökade konkurrens kommer snabbt att skada den potentiella vinstmarginalen inom en nisch. Om du är orolig för dina marginaler kan du snabbt räkna ut det med Shopify’s vinstmarginalräknare.
Som tur är kan du göra mycket för att mildra detta problem genom att välja rätt produkter och välja en nisch/vertikal som passar bra för dropshipping.
2. Lagerproblem
Om du har alla dina egna produkter på lager är det relativt enkelt att hålla reda på vilka varor som är i och ur lager. Men när du köper från flera lager som också hanterar beställningar åt andra försäljare kan lagerhållningen ändras dagligen.
Som tur är det numera några appar som låter dig synkronisera med leverantörer. Så dropshippers kan ”skicka vidare” kundbeställningar till en dropshipleverantör med ett eller två klick och bör kunna se i realtid hur mycket lager leverantören har.
DSers låter också handlare vidta automatiska åtgärder när en leverantörs lager når noll. Till exempel, när en produkt inte längre är tillgänglig kan du automatiskt avpublicera produkten eller hålla den publicerad men automatiskt ställa kvantiteten till noll.
3. Fraktkomplexiteter
Om du arbetar med flera leverantörer – vilket de flesta dropshippers gör – kommer produkterna i din onlinebutik att komma från ett antal olika dropshipleverantörer. Detta innebär att du inte har kontroll över försörjningskedjan.
Säg att en kund lägger en beställning på tre artiklar, varav alla är tillgängliga endast från olika leverantörer. Du kommer att ha tre separata fraktkostnader för att skicka varje artikel till kunden, men det är förmodligen inte klokt att överföra den här avgiften till kunden. Och även när det är meningsfullt att inkludera dessa avgifter kan automatisering av dessa dropshipleveransberäkningar vara svårt.
4. Leverantörsfel
Har du någonsin blivit skyldig för något som inte var ditt fel, men ändå var tvungen att acceptera ansvaret ändå?
Även de bästa dropshipleverantörerna gör misstag när de packar och skickar beställningar. Misstag som du måste ta ansvar för och be om ursäkt för. Dessutom kommer medelmåttiga och lågkvalitativa leverantörer att skada kundupplevelsen. Tyvärr genom att missa produkter, misslyckade drop-shipments och förpacknings- eller produktkvalitetsproblem, vilket kan skada ditt företags rykte.
5. Begränsad anpassning och varumärkning
Till skillnad från specialtillverkade produkter eller tryck på begäran ger dropshipping dig inte mycket kontroll över produkten själv. Vanligtvis är produkten som dropshipas utformad och varumärkt av leverantören.
Så där har du det, en djupgående titt på vad dropshipping är, hur det fungerar och varför det har blivit en så fördelaktig e-handelsmodell för många. Som med alla affärsmodeller har dropshipping sina för- och nackdelar, men med rätt strategi och arbetsinsats kan du bygga upp en lönsam e-handelsverksamhet från grunden.
Så, varför vänta? Gå med i den spännande världen av dropshipping och ta din e-handelsbutik till nya höjder!
Hoppas detta blogginlägg har gett dig en klarare bild av vad dropshipping är och hur det kan gynna din verksamhet. Om du har några frågor eller behöver ytterligare råd är du alltid välkommen att kontakta oss på Laiout Digitalbyrå. Vi är experter på e-handel och dropshipping!
Tack för att du läste och lycka till med din dropshipping-resa!
Med vänliga hälsningar,
Alexander på Laiout Digitalbyrå
Källa: https://www.shopify.com/blog/what-is-dropshipping