Sök
Laiout-digitalbyrå-logga-favikon

Laiout Digitalbyrå

Vi digitaliserar ditt företag

SEO Ordlista

seo-ordlista

SEO Ordlista – Viktiga Begrepp och Termer för Sökmotoroptimering

Ta hjälp av vår SEO ordlista för att lära dig viktiga Begrepp och termer som är avgörande för bra sökmotoroptimering. Vi kommer att gå igenom allt från grundläggande begrepp som ankartext, backlinks och meta-beskrivningar till mer avancerade ämnen som canonical URLs och Core Web Vitals. Genom att läsa vår SEO ordlista kommer du att få en djupare förståelse för hur varje term påverkar din webbplats ranking och synlighet på sökmotorernas resultatlistor. Utforska vår guide för att förbättra din SEO-strategi och öka din webbplats trafik och synlighet online!

Sammanställning av ord för SEO

Ankartext: Den text som står på själva länken. Viktigt att variera ankartexten eftersom alltför ensidiga ankartexter kan ge negativa resultat. En av de viktigaste faktorerna vid SEO, även om det ibland är svårt att kontrollera när det handlar om länkar från andra siter.

Authority (Auktoritet): Ett mått på en webbsidas trovärdighet och relevans, ofta påverkat av antalet och kvaliteten på inlänkar.

Alternativ text (Alt-text): Ger sökmotorer information om vad bilder föreställer. Viktigt för bildsökresultaten.

Backlink (Bakåtlänk): Länkar som går till din hemsida från andra hemsidor. Viktiga för att din hemsida ska få en bra placering bland sökresultaten.

Bad Neighbourhoods: Vissa siter, kluster av siter och servrar anses av Google vara dåliga områden. Att länka till ett Bad Neighbourhood kan ge kraftigt negativa effekter för den egna siten.

Black Hat: Den typ av sökmotoroptimering som går emot sökmotorernas riktlinjer, vanligtvis Googles.

Bildoptimering: Sökmotoroptimering av bilder med hjälp av t.ex. alt-texter, bildtexter samt optimerad bildstorlek.

Brödtext: Texten i de textstycken du har på din hemsida.

Canonical URL (Kanonisk URL): används för att förhindra duplicerat innehåll genom att tala om för sökmotorer vilken version av en sida som är den ursprungliga.

Cloaking: Att visa ett innehåll för sökmotorer och ett annat för besökare.

Core Web Vitals: En uppsättning mätvärden som Google använder för att bedöma en webbsidas användarupplevelse, inklusive laddningstid, interaktivitet och visuell stabilitet.

Crawling: Det som en sökrobot gör när den söker igenom och analyserar sidor på internet.

Domain Authority (DA): är ett mått utvecklat av Moz som förutspår hur väl en webbplats kommer att rankas i sökmotorernas resultatsidor (SERP).

Domän: Webbadressen för din hemsida, vilket kan ha stark inverkan på din SEO.

Dold Länk: Länk som inte syns på siten men som visas för sökmotorer. Fall under Black Hat.

Extern länk: En hyperlänk från en domän till en annan extern domän.

Featured Snippets: är utvalda sökresultat som Google visar högst upp på en resultatsida, utformade för att direkt besvara användarens fråga.

Google My Business (GMB): Ett verktyg som hjälper företag att hantera sin online-närvaro på Google, inklusive Sök och Kartor.

Googlebot: Googles webbcrawler som genomsöker och indexerar webbsidor.

Huvudrubrik: Den största och första rubriken på din hemsida, en H1 i HTML-språk.

Hyperlänk: En länk från en hemsida till en annan.

Inbound Link (IBL)/Inlänk: Länk som pekar från en annan site till siten i fråga. Avgör vilket förtroende Google har för siten.

Indexering: När sökmotorer lägger till nya sidor till sitt index.

Intern länk: En hyperlänk som går från en sida på en domän till en annan sida på samma domän.

Keyword stuffing: är en metod där man överdrivet använder sökord i en text i syfte att försöka uppnå en bättre placering på sökmotorerna.

Landningssida: Den sida en besökare kommer till när de klickat på en länk till din hemsida.

Link Bait (Länkbete): Innehåll som attraherar spontana länkar.

Lokal SEO: SEO som hjälper dig att synas för sökningar på en viss geografisk plats.

Long Tail SEO: Optimering för en lång rad termer där alla har relativt liten sökvolym men antalet är så pass stort att det lönar sig ändå.

Länkfarm: Kluster med siter innehållandes i princip enbart länkar där dessa länkar till varandra.

Länkkataloger: Kataloger på nätet över siter sorterade och granskade av en administratör.

Meta-beskrivning: En liten sammanfattning av innehållet på din hemsida. Används inte som en rankingfaktor men kan göra att din hemsida verkar mer relevant för besökaren.

Meta-titel: Din meta-titel är rubriken som syns bland sökresultaten.

Microklustermetoden: Metod för att bygga sitenätverk med minsta möjliga arbetsinsats och största möjliga output utan att röra sig utanför sökmotorernas riktlinjer.

Nofollow: Attribut som kan sättas på länkar som gör att sökmotorer inte använder sig av länken.

Noindex: En meta-tagg som instruerar sökmotorer att inte indexera en viss sida.

Off Page: Sökmotoroptimering som görs utanför siten, såsom länkar och tipsande av bloggare.

On Page: Den del av SEO som utförs på själva siten i form av ändringar i kod eller texter.

Organiska länkar/Organisk söktrafik: Länkar från andra siter och bloggar som genererar trafik utan betalda annonser.

Outbound Link (OBL)/Utlänk: Länkar som pekar från din site till någon annan.

Overture: Annonssystem liknande Googles som bland andra Yahoo! använder sig av.

PageSpeed Insights: Ett Google-verktyg som ger insikter om hur väl en sida presterar på både desktop och mobila enheter.

Penguin: En Google-algoritm uppdatering som fokuserar på att straffa webbplatser som använder black-hat SEO tekniker.

Panda: En annan Google-algoritm uppdatering som fokuserar på att straffa webbplatser med lågkvalitativt innehåll.

Rubrik: En rubrik taggas som H1, H2, H3 osv i HTML-språk. Viktigt för SEO.

Schema Markup: Strukturerad data som hjälper sökmotorer att förstå innehållet på din webbplats.

SEO (Sökmotoroptimering): Search Engine Optimization, gör att din sida eller site visas högt på relevanta sökord i sökmotorer.

SEO Audit: En grundlig analys av en webbplats för att identifiera problem som kan påverka dess ranking i sökmotorerna.

SERP: Search Engine Result Page, de resultatsidor sökmotorerna visar när man sökt efter något.

Sitemap: En sida med länkar till sitens alla eller viktiga sidor.

Spontana länkar: Länkar från andra siter som dyker upp spontant för att de ville länka till siten.

Sökoptimering/Sökordsoptimering: Synonymer för sökmotoroptimering.

Sökordsforskning: Att identifiera de mest relevanta sökorden för din hemsida.

Sökordskanibalisering: När flera sidor på samma domän tävlar om samma sökord och därför alla får sämre placering.

Sökordsstrategi: Att genomföra sökordsforskning för att kunna identifiera de mest relevanta sökorden för din hemsida. För att du skall använda dom i din SEO-strategi.

Sökvolym: Det totala antalet sökningar för ett ord eller en term inom en viss tidsperiod.

Teknisk SEO: De tekniska delarna av SEO, t.ex. sidhastighet, användning av JavaScript, mobilanpassning och mycket mer.

Thin Content (Tunt Innehåll): Innehåll med lågt värde för användare, ofta kort och saknar djup.

Titel: I Head-sektionen av koden syns titeln längst upp i webbläsaren. Man kan sätta ett attribut på länkar som visas när muspekaren hovrar över dem.

Trust: Det förtroende Google har för en site.

URL: Din webbadress.

User-Generated Content (UGC): är innehåll som användare skapar istället för att det skapas av webbplatsens ägare.

White Hat: Den typ av SEO som är enligt sökmotorernas riktlinjer.

laiout-digitalbyrå-partner-alexander-hugo-250x250

Alexander Hugo

Laiout Digitalbyrå

Alexander på Laiout Digitalbyrå är din nyckel till framgång i den digitala eran. Med spetskompetens inom digital marknadsföring, SEO, copywriting och sociala medier är han redo att driva ditt företags närvaro till nya höjder online. Vårt klara mål är att guida dig mot framgång i den digitala världen med vårt motto: ”Styr din digitala framtid med Laiout Digitalbyrå.” Tillsammans är vi din fullservicebyrå för en stark och framgångsrik digital närvaro. 

marknadsföringsbyrå-laiout-1

Läs våra andra inlägg →

Rulla till toppen